Ce este Vitamina D?

Vitaminele și mineralele sunt indispensabile pentru menținerea sănătății și a bunei funcționări a organismului, însă știm exact care este rolul lor în corpul uman? Este greu să ne imaginăm că sănătatea noastră depinde de o vitamină sau că o banală carență ne poate îmbolnăvi, dar acesta este adevărul.

Ce este vitamina D?

Vitamina D este o substanță nutritivă, liposolubilă, esențială pentru sănătatea organismului uman. Vitamina D are două componente necesare organismului uman și anume vitamina D2 și vitamina D3. În timp ce vitamina D2 (ergocalciferol) este produsă de plante, vitamina D3 (colecarciferol) este produsă de organismul uman, în urma expunerii la razele ultraviolete, motiv pentru care se mai numește și vitamina soarelui și devine esențială pentru menținerea sănătății. De altfel, vitamina D3 este considerată net superioară ca importanță și beneficii față de vitamina D2.

Rolul vitaminei D în organism

Vitamina D contribuie la menținerea unui nivel normal de calciu și fosfor în sânge, ceea ce implicit conduce la o contribuție majoră în organism, aceea de a asimila și fixa calciul în oase. În plus, vitamina D contribuie la blocarea eliberării hormonului paratiroidian, hormon responsabil de reabsorbția țesutului osos și, implicit, de degradarea osoasă.

Beneficiile vitaminei D

Vitamina D este esențială pentru dezvoltarea și menținerea sănătății sistemului osos și muscular, însă beneficiile sale depășesc cu mult acest aspect. Astfel, vitamina D3 participă activ la procesul de diviziune celulară și joacă un rol extrem de important în susținerea sistemului imunitar și în menținerea bunei funcționări a sistemului nervos și cardiovascular. Vitamina D luptă impotriva infarctului, a hipertensiunii, reduce probabilitatea de apariție a bolii Alzheimer, dar și a diabetului. Pe de altă parte, studii relativ recente au clasificat vitamina D ca fiind o vitamină minune și asta grație rolului pe care-l are în prevenția anumitor tipuri de cancer. Conform cercetărilor, vitamina D are efect de protecție în cazul cancerului de sân, cancerului de colon și cancerului de prostată.

Surse de vitamina D

Vitamina D poate fi asimilată din mai multe surse, atât din alimentație, cât și din suplimente naturiste, însă punctăm că vitamina D are marea calitate de a fi produsă la nivelul pielii în urma expunerii la razele ultraviolete.

  • Alimente care conțin vitamina D

Deși alimentele nu reprezintă cea mai eficientă metodă de a obține necesarul de vitamina D, acestea pot contribui la creșterea valorilor din organism în asociere cu expunerea la soare. Cele mai bune surse de vitamina D sunt:

- Peștele și uleiul de pește, în special codul, somonul, macroul, tonul, heringul și sardinele. O porție de pește poate asigura până la 90% din doza necesară de vitamina D.

- Gălbenușul de ou. Două ouă întregi asigură aproximativ 40% din necesarul zilnic de vitamina D.

- Produsele lactate și din soia. O cană de lapte poate asigura până la 30% din necesarul de vitamina D.

- Cerealele integrale. Consumul unui bol de cereale integrale asigură până la 15% din necesarul de vitamina D.

- Ciupercile. O porție de 200 grame de ciuperci asigură 20% din necesarul zilnic de vitamina D.

- Portocalele. Sucul de portocale asigură aproximativ 50% din necesarul de vitamina D.

- Carnea de vită, carnea de porc și ficatul.

  • Expunerea la soare

Vitamina D se sintetizează la nivelul pielii, în proporție de 80-90%, în urma expunerii la soare, motiv pentru care în anotimpul rece devine aproape imposibil să-i asigurăm organismului doza necesară în acest mod. Conform cercetătorilor, o expunere la soare de 10-15 minute, aproximativ de 2-3 ori pe săptămână, are capacitatea de a ne asigura doza necesară de vitamina D pentru o săptămână, însă este nevoie ca această baie de soare să fie făcută între orele 10:00-16:00, fără a se folosi protecție solară. De asemenea, pentru a se asimila astfel, este necesar să se consume grăsimi vegetale (avocado, fructe oleaginoase) sau grăsimi animale (pește, ulei de pește).

  • Suplimente alimentare

Alimentele care conțin vitamina D sunt limitate, motiv pentru care, cu precădere în anotimpul rece, devine necesară suplimentarea acesteia din exterior. Există pe piață diferite suplimente alimentare cu vitamina D care diferă în funcție de concentrație. De asemenea, ca și în cazul expunerii la soare, este necesar consumul de grăsimi vegetale sau animale, acestea având rolul de a asimila vitamina D în organism, fiind vorba de o vitamină liposolubilă (solubilă în grăsimi). Recomandarea noastră este Naturalis Vitamina D3 2000 UI. Acesta este un supliment alimentar care asigură doza necesară de vitamina D3 pentru menținerea sănătății întregului organism. Se administrează un comprimat pe zi, de preferat după masa principală.

Doza necesară de vitamina D

Pentru a nu se instala carența de vitamina D, medicii recomandă administrarea acesteia astfel:

  • Copiii cu vârste cuprinse între 0 și 12 luni – 1.000 UI/zi
  • Persoanele cu vârste cuprinse între 1 și 70 de ani, femei gravide și lăuze – 600 UI/zi
  • Persoanele peste 71 de ani – 800 UI/zi

Persoanele care se confruntă cu deficit de vitamina D, femeile care-și doresc să rămână însărcinate sau sunt gravide, pot crește doza până la 2000 UI/zi.

Deficiența de vitamina D

Deficiența de vitamina D apare ca urmare a expunerii limitate la razele solare, ca urmare a unei alimentații nesănătoase și dezechilibrate, dar și ca urmare a unor tulburări de absorbție intestinală sau ca urmare a existenței unei boli (obezitatea, boala Chron, boala celiaca, fibroza chistica). La sugari, deficitul de vitamina D apare ca urmare a lipsei acesteia din laptele matern. Punctăm că în cazul copiilor, carența vitaminei D conduce la rahitism, iar în cazul adulților la osteomalacie, adică demineralizare osoasă.

Factori de risc asociați cu deficiența de vitamina D

Există o serie de factori de risc care pot conduce la carența vitaminei D în organism:

- Vârsta. Odată cu înaintarea în vârstă capacitatea de asimilare a vitaminei D scade

- Menopauza. Menopauza este relaționată cu apariția osteoporozei.

- Stresul. Nivelul ridicat de cortizol (hormonul stresului) scade concentrația de vitamina D din organism.

- Culoarea pielii. Persoanele cu pielea închisă la culoare sintetizează mai greu vitamina D în organism.

- Alergii și afecțiuni ale pielii. Persoanele care nu au voie să se expună la soare se pot confrunta cu deficit de vitamina D.

Carența de vitamina D – simptome

Carența de vitamina D din organism se manifestă printr-o serie de simptome ca:

  • oboseală nejustificată
  • depresie, apatie
  • capacitate scăzută de concentrare
  • irascibilitate
  • dureri de oase și mușchi, însoțite de slăbiciune fizică
  • dureri articulare
  • transpirație excesivă
  • disfuncție erectilă.

 

Riscuri asociate cu deficitul de vitamina D

Deficiența de vitamina D poate conduce, în timp, la apariția unor probleme grave de sănătate, sistemul osos, muscular, nervos, cardiovascular, dar și sistemul imunitar fiind afectate în mod direct. Astfel, crește riscul de a dezvolta:

  • rahitism – în cazul copiilor
  • osteomalacie – în cazul adulților
  • osteoporoză – în cazul femeilor
  • parodontoză
  • psoriazis
  • depresie severă
  • oboseală cronică
  • Alzheimer și demență
  • astm bronșic
  • boli cardiovasculare
  • preeclampsie
  • probleme de fertilitate și erecție
  • diabet
  • boala Hashimoto (tiroida autoimună)

Carența vitaminei D afectează sistemul imunitar și conduce la scăderea dramatică a imunității organismului, situație care implică riscul de a fi mult mai predispuși îmbolnăvirilor.