Totul despre seleniu: Rol ◆ Beneficii ◆ Administrare ◆ Surse

Data publicarii: 22 februarie 2021

seleniu

Seleniul este vital pentru corpul uman, fiind un mineral care are o multime de roluri si beneficii. Acesta se gaseste in mod natural in sol si in anumite alimente. Chiar si apa pe care o bem contine cantitati mici  de seleniu.

Mai exact, pentru ce este bun seleniul in organism? O calitate extrem de importanta a acestuia este activitatea sa antioxidanta. Seleniul este o componenta a enzimelor antioxidante, in special a glutation-reductazei, si joaca un rol esential in repararea tesuturilor din tot corpul.

Acest mineral sporeste capacitatea antioxidanta si calitatea fluxului sanguin si, in acest fel, mareste rezistenta organismului in fata bolilor si a efectelor stresului. De asemenea, poate sa combata stresul oxidativ si inflamatia datorita diferitelor tipuri de selenoproteine ​​gasite in seleniu.

In mod normal, persoanele sanatoase nu se confrunta cu deficit de seleniu. Unii oameni care sufera de anumite afectiuni, cum ar fi infectia cu HIV, boala Crohn si alte tulburari care afecteaza absorbtia nutrientilor, pot dezvolta deficit de seleniu.

 

Cuprins:

Ce este important sa stii despre seleniu?

Care sunt proprietatile seleniului?

Seleniu: rol si beneficii

Surse naturale de seleniu

Simptomele specifice carentei de seleniu

 

Ce este important sa stii despre seleniu?

Seleniul este un mineral esential, cu o importanta deosebita in desfasurarea mai multor activitati corporale, cum ar fi functia cognitiva, sistemul imunitar sanatos si fertilitatea atat la barbati, cat si la femei.

In plus, isi aduce aportul la metabolizarea hormonilor tiroidieni si la sinteza ADN-ului si ajuta la protejarea impotriva daunelor provocate de stresul oxidativ si infectii, sustin specialistii. Seleniul se gaseste in tesuturile umane, in special in muschii scheletici.

Exista o multime de alimente care contin seleniu. Printre acestea se numara nucile de Brazilia, fructele de mare si carnea. Cat seleniu contin alimentele respective depinde de cele mai multe ori de concentratia de seleniu a solului si a apei in care fermierii au cultivat alimentele.

Care sunt proprietatile seleniului?

In primul si cel mai important rand, seleniul contribuie la reglarea unor enzime care controleaza activitatea hormonala din organism. Foarte important de stiut este ca in tiroida se gaseste cel mai mult seleniu. Acest mineral regleaza secretia de hormoni T3 si T4, hormoni responsabili cu buna functionare a metabolismului.

Persoanele care au putin seleniu in organism pot dezvolta in timp boli tiroidiene. Cea mai frecventa este hipotiroidismul, iar cele mai predispuse sunt femeile.

Seleniu: rol si beneficii

Acest nutrient extrem de cunoscut este vital pentru sanatate. Avantajul este ca poate fi consumat in cantitati mici pentru a oferi beneficii metabolismului si tiroidei.

7 beneficii validate ale seleniului

Este un antioxidant puternic

Antioxidantii sunt compusi ai alimentelor care previn deteriorarea celulelor cauzata de radicalii liberi. Radicalii liberi apar atunci cand organismul nostru produce energie si cand este expus anumitor substante poluante cum ar fi fumul de tigara, pesticidele sau alcoolul.

Exista obiceiuri si situatii, cum ar fi fumatul, alcoolul si stresul, care pot creste nivelul de radicali liberi. In aceasta situatie se ajunge la stres oxidativ, un proces care produce probleme celulelor sanatoase. Se stie faptul ca stresul oxidativ poate provoca afectiuni cronice grave, precum bolile cardiace, accidentul vascular cerebral, maladia Alzheimer, dar si imbatranirea prematura.

Printre antioxidantii care ajuta la reducerea stresului oxidativ se numara si seleniul.

Protejeaza impotriva bolilor cardiace

Inima poate fi mentinuta sanatoasa cu ajutorul alimentatiei bogate in seleniu, deoarece nivelurile scazute de seleniu se pare ca pot creste riscul de aparitie a afectiunilor cardiace.

De asemenea, seleniul poate reduce markerii inflamatori din corp - unul dintre principalii factori de risc pentru afectiunile cardiace. In plus, creste nivelul de glutation peroxidaza (GPx), un puternic antioxidant. Stresul oxidativ si inflamatia din organism pot cauza ateroscleroza, o problema care poate produce afectiuni periculoase, cum ar fi accidentele vasculare cerebrale, atacurile de cord si bolile cardiace.

Este un nutrient esential pentru tiroida

Pentru a functiona bine, tiroida are nevoie si de seleniu. De fapt, tesuturile tiroidei contin mai mult seleniu decat orice alt organ din corpul uman. Acest mineral puternic protejeaza tiroida de stresul oxidativ si sustine procesul de producere a hormonilor tiroidieni. Este vital ca tiroida sa functioneze sanatos, deoarece aceasta glanda regleaza metabolismul si controleaza cresterea si dezvoltarea.

Persoanele cu deficit de seleniu pot dezvolta afectiuni tiroidiene, cum ar fi tiroidita Hashimoto, o afectiune autoimuna in care sistemul imunitar ataca glanda tiroida.

Poate contribui la prevenirea declinului mental

Creierul poate fi afectat de o serie de boli degenerative. Printre ele se numara si boala Alzheimer, o maladie grava care provoaca pierderea memoriei si care afecteaza negativ gandirea si comportamentul. In ultima vreme, tot mai multi oameni sunt diagnosticati cu teribila maladie. De aceea, specialistii fac eforturi uriase sa descopere modalitati de prevenire a acestei boli degenerative. Expertii banuiesc ca atat ​​debutul, cat si progresia bolilor neurologice, cum ar fi Parkinson, Alzheimer si scleroza multipla, sunt cauzate de stresul oxidativ. In urma mai multor studii, s-a aflat ca pacientii cu boala Alzheimer au mai putin seleniu in sange decat ar trebui.

In plus, unele studii au constatat ca antioxidantii din alimente si suplimente pot imbunatati memoria la pacientii cu Alzheimer. De asemenea, in urma unui mic studiu s-a constatat ca oamenii cu insuficienta cognitiva usoara care au mancat o nuca de Brazilia bogata in seleniu pe zi si-au imbunatatit fluenta verbala.

In plus, persoanele care adopta dieta mediteraneana, bogata in alimente care contin seleniu, cum ar fi fructele de mare si nucile, au un risc mai mic de a dezvolta boala Alzheimer.

Seleniu – beneficii pentru sistemul imunitar

Sistemul imunitar este garda noastra de corp impotriva bacteriilor, virusurilor si parazitilor. Un sistem imunitar sanatos este intretinut si cu ajutorul seleniului. Acest antioxidant puternic ajuta la reducerea stresului oxidativ din organism, lucru care reduce inflamatia si imbunatateste imunitatea.

Potrivit studiilor, persoanele care au un nivel mare de seleniu in sange au un raspuns imun imbunatatit. In acelasi timp, s-a dovedit ca deficitul de seleniu afecteaza functionarea celulelor imune, lucru care genereaza, automat, un raspuns imun mai lent.

In plus, studiile au demonstrat ca deficitul de seleniu poate provoca un risc crescut de deces si progresie a bolii la persoanele care sufera de infectii cu HIV, in timp ce suplimentele cu seleniu imbunatatesc simptomele pentru acesti pacienti.

De asemenea, persoanele care sufera de gripa, tuberculoza si hepatita C isi pot intari sistemul imunitar cu ajutorul suplimentelor cu seleniu.

Seleniu pentru reducerea simptomelor astmului

Astmul este o boala cronica frecventa. Aceasta afecteaza caile respiratorii care transporta aerul in si din plamani. Caile respiratorii afectate se inflameaza si incep sa se ingusteze, provocand simptome specifice, precum dificultati de respiratie, respiratie suieratoare, tuse si senzatie apasatoare in piept.

De asemenea, se pare ca si astmul poate fi cauzat de niveluri mari de stres oxidativ si inflamatie in organism. Datorita capacitatii seleniului de a reduce inflamatia, unele studii sugereaza ca acest mineral poate ajuta la reducerea simptomelor de astm.

Conform cercetarilor, persoanele care sufera de astm au mai putin seleniu in sange decat in mod normal. Se pare ca pacientii astmatici cu niveluri mai ridicate de seleniu in sange au o functie pulmonara mai buna decat cei cu niveluri mai mici.

Simptomele de astm poate fi ameliorate cu ajutorul suplimentelor cu seleniu. De exemplu, in urma unui studiu, s-a observat ca persoanele cu astm bronsic care au administrat 200 mcg de seleniu pe zi au luat mai putini corticosteroizi care combat simptomele astmului.

Seleniu pentru o viata cat mai longeviva

Mai multi cercetatori au investigat, in cadrul mai multor studii, felul in care contribuie seleniul la tratarea a zeci de afectiuni, cum ar fi astmul, artrita, tulburarile tiroidiene si boli de inima. Dupa cum bine stim, riscul de aparitie a acestor afectiuni creste pe masura ce imbatranim. De aceea, consumul de seleniu poate ajuta la apararea organismului si poate hcontribui la o viata mai lunga.

Surse naturale de seleniu

Din fericire, exista multe alimente sanatoase bogate in seleniu. Printre sursele naturale de seleniu se numara:

- nucile de Brazilia: 174% din valorea nutritionala de referinta (VNR) intr-o singura nuca (5 grame)

- stridiile: 238% din VNR in 85 grame

- halibutul: 171% din VNR in 6 gr

- tonul cu aripioare galbene: 167% din VNR in 85 grame

- ouale: 56% din VNR in 100 grame

- sardinele: 46% din VNR in 4 sardine (48 grame)

- semintele de floarea-soarelui: 27% din VNR in 28 grame

- pieptul de pui: 12% din VNR in 4 fasii (84 grame)

- ciupercile Shiitake: 10% din VNR intr-o cana (97 grame)

seleniu-alimente

Cantitatea de seleniu din alimentele de origine vegetala variaza in functie de continutul de seleniu al solului in care au fost cultivate. Prin urmare, este important ca oamenii sa urmeze o dieta variata, care sa contina mai multe surse bune din acest mineral important.

Simptomele specifice carentei de seleniu

Deficitul de seleniu inseamna, practic, o cantitate mica de seleniu in organism. Carenta de seleniu poate cauza mai multe probleme de sanatate, dar si o serie de simptome. Cele mai frecvente semne ale deficitului de seleniu sunt:

- sistemul imunitar slabit

- oboseala

- slabiciune musculara

- infertilitate la barbati si femei

- ceata mentala

- pierderea parului

Specialistii estimeaza ca 1 miliard de oameni din intreaga lume se confrunta cu deficit de seleniu.

 

 

 

Referinte:

https://www.healthline.com/nutrition/selenium-benefits

https://www.medicalnewstoday.com/articles/287842

https://draxe.com/nutrition/selenium-benefits/