De ce se umfla picioarele vara?

Denumita si edem, umflarea este rezultatul acumularii de lichide in organism. Gravitatea ajuta acest lichid sa-si „gaseasca” locul in picioare si glezne. Iar temperaturile ridicate pot stimula retinerea fluidelor.

Una dintre principalele cauze ale edemelor legate de caldura este consumarea a prea multa sare sau, mai exact, a sodiului continut de sare, fara a bea suficienta apa. Daca nu consumati suficienta apa, concentratia de sodiu din sange creste, ceea ce forteaza corpul sa retina putina apa pe care o beti. Iar apa retinuta inseamna glezne/picioare umflate. In plus, caldura determina extinderea vaselor de sange si permite scurgerea fluidelor in tesuturile din jur. Deplasarea excesiva sau, din contra, lipsa acesteia, permite gravitatiei sa traga fluidele pana la glezne si picioare, unde acestea se aduna si provoaca umflaturi si disconfort.

Alte cauze posibile:

Insuficienta venoasa duce la umflarea picioarelor din cauza valvelor venoase care functioneaza defectuos si duc la cresterea presiunii in interiorul venelor. Pentru a contracara presiunea ridicata, se recomanda purtarea ciorapilor de compresie. Sarcina poate provoca edem la picioare, deoarece uterul pune presiune asupra venei cave. Retentia de lichide in timpul sarcinii poate fi cauzata de o stare mai grava numita preeclampsie. Picioarele se mai pot umfla si din cauza nivelului scazut al albuminei din sange sau a unor boli cronice de inima, plamani, ficat si rinichi.

Ce este de facut

Tratamentul se concentreaza pe corectarea cauzei acumularii de lichide. In plus, puteti sa:

· reduceti consumul de sare;

· consumati o cantitate suficienta de lichide;

· la sfatul specialistului puteti apela la tratament cu diuretice;

· cand va odihniti, ridicati picioarele deasupra nivelului inimii;

· in cazul edemului legat de insuficienta venoasa, purtati ciorapi de compresie;

· faceti miscare, dar evitati plimbarile lungi in caldura;

· masati gleznele si picioarelor pentru a stimula drenajul limfatic (puteti folosi crema sau lotiune de racire pentru picioare);

· pentru dezumflarea gleznelor, indoiti picioarele si incercati sa le rotiti, astfel puneti sangele in miscare si fortati sistemul limfatic sa actioneze;

· daca serviciul va obliga sa stati perioade lungi de timp in picioare, incercati sa introduceti - in mod regulat - si pauze de deplasare;

· optati pentru pantofi cu talpa joasa, ideal un model care sa sustina talpa si glezna;

· alegeti branturi care ofera o amortizare suplimentara.

Elena Coroianu