Diversificarea alimentatiei la bebelusi: reguli principale de respectat

Diversificarea alimentatiei la bebelusi: reguli principale de respectat Diversificarea alimentatiei la bebelusi: reguli principale de respectat

Ultima actualizare: 01 octombrie 2021

Trecerea de la o alimentatie exclusiv lactata la o hrana mai consistenta reprezinta o etapa extrem de importanta in cresterea si dezvoltarea armonioasa a copiilor. Este insa si o mare provocare, pentru ca lucrurile nu decurg intotdeauna asa cum ne-am dori. Cei mici pot refuza sa inghita noile alimente, pot fi mai reticenti fata de aumite gusturi si texturi sau pot avea indigestii si deranjamente intestinale suparatoare. Pentru a tine la distanta complicatiile si a traversa cu bine aceasta perioada, trebuie sa te inarmezi cu multa rabdare si sa tii cont de cateva reguli de baza.

Cand vine vorba de momentul ideal pentru inceperea diversificarii alimentatiei, majoritatea medicilor pediatri indica varsta de sase luni. De fapt, aceasta este si recomandarea specialistilor Unicef si OMS (Organizatia Mondiala a Sanatatii). Atunci, spun expertii, sistemul digestiv al micutilor este pregatit sa „extraga” nutrientii si din alimentele nelactate. Evident, pot exista unele derogari de la aceasta regula, in special in cazul copiilor hraniti cu lapte formula. In situatia lor, imbogatirea meniului lor este permisa un pic mai devreme, adica pe la cinci luni sau, cu acordul pediatrului, chiar si la patru luni.


Sfaturi si trucuri esentiale

Acum ca ne-am lamurit in ceea ce priveste stabilirea startului, sa punctam aspectele de evitat si regulile de urmat:

1. Introducerea unui aliment nou se face atunci cand copilul este intr-o stare perfecta de sanatate. In cazul in care cel mic este racit sau sufera de alta boala, programul de diversificare va fi amanat pana la insanatosire;

2. Nu se introduc niciodata mai multe alimente noi deodata, ci separat unul cate unul. Astfel, daca cel mic da semne de intoleranta (crampe abdominale, scaune diareice sau constipatie etc.), vei sti ce aliment cauzeaza problemele;

3. Daca bebelusul refuza un aliment, nu insista prea mult. Revino cu servirea lui dupa o saptamana-doua. Tine minte, alimentul trebuie propus, nu impus;

4. Nu te grabi sa creezi punti olfactive, prin combinarea alimentelor noi cu laptele cu care este obisnuit copilul. Este un compromis care poate deveni o problema mai tarziu in alimentatia lui.

5. Toate alimentele din meniul diversificat, inclusiv sucul de fructe, ii vor fi oferite cu lingurita. Aceasta trebuie sa fie micuta, din materiale de calitate;

6. Alimentele sugarilor nu trebuie condimentate. Nu se adauga sare si nici zahar.

7. Pana la aparitia dintilor, mancarea copiilor trebuie bine pasata cu ajutorul unui blender. Odata cu aparitia primilor dintisori, aceasta poate fi pasata cu furculita, iar apoi poate fi oferita sub forma de „cubulete” pentru a-l incuraja sa mestece.

Ordinea in care introducem alimentele

De la 5-6 luni: cereale fara gluten (de obicei de orez), supa si piure de zarzavat (morcov, pastarnac, patrunjel, eventual si putina telina), piureuri si sucuri de fructe si legume (mar, morcov, piersica, nectarina, caisa, para, mango), branza de vaci calcica

De la 7 luni: carne de vita sau pasare de trei-patru ori pe saptamana, initial 30-40 gr, galbenus de ou fiert tare, piure de cartof (favorizeaza digestia si absorbtia oului), mere rase cu biscuiti sau cereale fara gluten, legume ca: dovlecel, ardei gras, fasole verde, rosii, spanac – toate acestea fierte si pasate.

De la 8 luni: ficatei de pasare fierti (pui sau curcan), ciorba acrita cu bors acru facut in casa.

De la 8-9 luni: cereale cu gluten, paste fainoase cu branza, cascaval, banane, iaurt simplu cu biscuiti.

De la 9-10 luni: mamaliguta cu branza si iaurt, ciorba de perisoare, sufleuri de legume.

De la 11 luni: peste (pastrav, cod, merluciu, ton, somn).

De la 12 luni: albus de ou

Alimente interzise pana la un an

Pana la implinirea primului an de viata sunt strict interzise: mierea, albusul de ou, carnea de porc, nucile, alunele, fisticul, fructele alergizante cu seminte mici (capsune, fragi, mure, zmeura, kiwi), ciocolata, produsele cu cafeina, alimentele grase, prajelile, bauturile racoritoare din comert, alimentele cu conservanti si coloranti (aici lista este foarte lunga...), margarina si branza topita.