Informatii utile despre vitamina B12

Informatii utile despre vitamina B12 Informatii utile despre vitamina B12

Ultima actualizare: 29 ianuarie 2021

vitamina-b12-carne

Vitamina B12, cunoscuta si sub denumirea de cobalamina, este o vitamina esentiala de care organismul are nevoie, dar pe care n-o poate produce. Vestea buna este ca se gaseste in mod natural in produsele de origine animala si este adaugata si in anumite alimente. De asemenea, poate fi administrata ca supliment oral sau injectie.

Vitamina B12 are multe roluri importante in organism. Sprijina functionarea optima a celulelor nervoase si ajuta la formarea de globule rosii din sange. In plus, este esentiala in sinteza ADN-ului.

Pentru majoritatea adultilor, aportul zilnic recomandat este de 2,4 mcg. Exceptate sunt femeile gravide sau cele care alapteaza, aceasta doza fiind prea mare pentru acestea. Deficienta apare atunci cand nivelurile de B12 sunt prea mici. Aceasta deficienta poate provoca simptome neurologice ireversibile.

Cobalamina reprezinta un adevarat miracol pentru organism, datorita efectelor pe care le are. De exemplu, poate creste nivelul de energie, poate imbunatati memoria si poate contribui la prevenirea bolilor de inima.

 

Cuprins:

Ce este vitamina B12

Ce rol are vitamina B12 in organism?

Vitamina B12 - beneficii

Surse de vitamina B12

Care sunt testele de identificare a nivelului de B12 in organism?

Care sunt simptomele deficitului de vitamina B12?

Vitamina B12 - contraindicatii

 

Ce este vitamina B12

Vitamina B12 este o vitamina solubila in apa, ca toate celelalte vitamine din complexul B. Acest lucru inseamna ca se poate dizolva in apa si poate calatori prin sange. Pericolul de intoxicare este mic, deoarece excesul de vitamina este eliminat prin urina.

De mentionat este ca organismul uman poate stoca o cantitate din aceasta vitamina timp de pana la patru ani.

Vitamina B12 este cea mai mare si mai complexa vitamina din punct de vedere structural. Aceasta vitamina se gaseste in mod natural in produsele de origine animala si poate fi produsa prin sinteza fermentatiei bacteriene. Printre cele mai consumate alimente bogate in vitamina B12 se afla carnea si lactatele.

Ce rol are vitamina B12 in organism?

Aceasta vitamina este, de fapt, un nutrient fundamental care ajuta la mentinerea sanatatii nervilor si a celulelor sanguine ale corpului. Un alt rol capital al vitaminei B12 este acela ca ajuta la producerea ADN-ului, materialul genetic aflat in toate celulele. In plus, cobalamina ajuta la prevenirea unui tip de anemie numita anemie megaloblastica. Aceasta afectiune care inseamna, practic, o carenta de cobalamina, se manifesta prin stari de oboseala si slabiciune.

Vitamina B12 - beneficii

Previne anemia si sprijina productia de eritrocite

Cobalamina este o componenta vitala in procesul de productie a celulelor rosii din sange. Daca aceasta vitamina este la un nivel mic, globulele rosii nu se mai dezvolta in mod corespunzator.

In mod normal, aceste celule sunt mici si rotunde. In cazul unei carente de cobalamina, globulele rosii devin mai mari si de obicei ovale. Din cauza acestei forme neregulate, celulele rosii nu mai au capacitatea sa se deplaseze din maduva osoasa in sange intr-un ritm normal, provocand astfel anemie megaloblastica.

In cazul persoanelor anemice, organismul este privat de suficiente globule rosii din sange atat de necesare pentru a transporta oxigenul catre organele vitale. Din aceasta cauza, persoanele ajung sa se confrunte cu simptome de oboseala si slabiciune.

Poate preveni defectele congenitale majore

O sarcina sanatoasa depinde in mod direct de un nivel adecvat al vitaminei B12. Potrivit cercetarilor, creierul si sistemul nervos al fatului au nevoie de suficienta cobalamina de la mama pentru a se dezvolta sanatos.

O carenta de vitamina B12 in primele faze ale sarcinii poate produce anumite malformatii congenitale, cum ar fi defectele de tub neural. In plus, daca gravida sufera de deficienta de cobalamina, exista riscul de nastere prematura sau avort spontan.

Conform unui studiu, femeile cu niveluri de B12 mai mici de 250 mg / dL au fost de trei ori mai predispuse sa nasca un copil cu defecte congenitale, comparativ cu cele cu niveluri normale. Situatia poate fi si mai grava pentru femeile cu deficienta de vitamina B12 sub 150 mg / dl. In cazul acestora, riscul a fost de cinci ori mai mare, comparativ cu femeile cu niveluri peste 400 mg / dL.

Poate preveni osteoporoza prin sprijinirea sanatatii oaselor

Un nivel adecvat al vitaminei B12 inseamna oase mai puternice si mai sanatoase. In cadrul unui studiu efectuat pe mai mult de 2.500 de adulti s-a demonstrat ca persoanele cu deficit de cobalamina au avut, de asemenea, o densitate minerala osoasa mai mica decat cea normala. Oasele cu densitate minerala scazuta pot deveni fragile in timp, crescand astfel riscul de osteoporoza.

Vitamina B12 beneficii pentru pacientii cu degenerescenta maculara legata de varsta

Degenerescenta maculara este o boala oculara care afecteaza in principal vederea centrala. Riscul de degenerescenta maculara legata de varsta poate fi prevenit prin mentinerea vitaminei B12 la un nivel normal.

Specialistii sustin ca administrarea de suplimente cu vitamina B12 poate reduce nivelul homocisteinei, un tip de aminoacid care se gaseste in fluxul sanguin.

Un nivel ridicat al homocisteinei poate provoca degenerescenta maculara legata de varsta. Potrivit unui studiu la care au participat 5.000 de femei cu varsta de 40 de ani sau mai mult, administrarea de suplimente cu B12, acid folic si vitamina B6, a redus acest risc.

Cu toate acestea, este nevoie de mai multe studii pentru a afla in totalitate rolul vitaminei B12 in sanatatea vederii si prevenirea acestei afectiuni oculare.

Vitamina B12 beneficii pentru persoanele cu depresie

Cobalamina poate fi un real ajutor pentru persoanele cu simptome de depresie. Procesul exact nu este inca pe deplin inteles. Aceasta vitamina contribuie la sintetizarea si metabolizarea serotoninei, o substanta chimica vitala care poate regla dispozitia.

Prin urmare, cei care au deficiente de cobalamina au niveluri scazute de serotonina si se pot confrunta, astfel, cu stari de depresie. De aceea, studiile sustin administrarea de suplimente de B12 pentru imbunatatirea simptomelor depresiei la persoanele cu deficiente de B12.

In cadrul unui studiu in care au fost implicate persoane cu depresie si niveluri scazute de B12 s-a constatat ca participantii care au primit atat antidepresive, cat si cobalamina, si-au imbunatatit simptomele de depresie, comparativ cu cei tratati numai cu antidepresive.

Potrivit unui alt studiu, cei cu niveluri mici ale vitaminei B12 au prezentat un risc de doua ori mai mare de depresie severa.

Cu toate ca s-a demonstrat ca suplimentele cu vitamina B12 pot ajuta la remedierea depresiei si a starii de spirit la persoanele cu deficienta, cercetarile nu arata ca acestea au acelasi efect la indivizii cu niveluri normale de B12.

Vitamina B12 beneficii pentru creier

S-a descoperit ca persoanele cu deficiente de B12, in special cele in varsta, pot suferi pierderi de memorie. Vitamina poate ajuta la prevenirea atrofiei creierului, o problema manifestata prin pierderea neuronilor din creier si adesea asociata cu pierderea memoriei sau dementa.

O echipa de cercetatori a realizat un studiu la care au participat persoane cu dementa in stadiu incipient. Potrivit specialistilor, persoanele tratate cu B12 si suplimente de acizi grasi omega-3 au avut un declin mental mai incetinit.

Suplimentele cu B12 pot imbunatati memoria, chiar si in absenta unui deficit diagnosticat clinic.

Poate oferi un impuls energetic

De mai mult timp, suplimentele cu B12 au fost considerate ideale pentru cresterea nivelului energiei. De altfel, toate vitaminele din complexul B contribuie la producerea de energie a corpului, cu toate ca ele singure nu furnizeaza neaparat energie.

In prezent, nu exista dovezi stiintifice care sa arate ca suplimentele cu B12 pot ridica nivelul energiei la persoanele cu niveluri suficiente de vitamina B12.

Pe de alta parte, indivizii cu deficienta semnificativa de B12 pot lua suplimente sau pot creste dozele pentru a-si imbunatati probabil nivelul de energie.

Imbunatateste sanatatea parului, pielii si a unghiilor

Avand in vedere rolul vitaminei B12 in productia de celule, persoanele care vor sa aiba parul, unghiile si pielea sanatoase trebuie sa aiba un nivel adecvat al vitamine B12.

De fapt, nivelurile scazute de B12 pot da nastere unor simptome dermatologice, cum ar fi hiperpigmentare, decolorarea unghiilor, modificari ale parului, vitiligo (depigmentarea pielii in zone diferite) si stomatita angulara (colturi ale gurii inflamate si crapate).

Administrarea de suplimente cu B12 poate imbunatati simptomele dermatologice la persoanele cu deficit al acestei vitamine.

 

Surse de vitamina B12

Vitamina B12 se gaseste in mod natural in produsele de provenienta animala, cum ar fi carnea de peste, carnea de porc, oua si lactate. Nu se gaseste de obicei in alimentele vegetale.

Alimente bogate in vitamina B12

Printre cele mai cunoscute alimente bogate in vitamina B12 se numara:

- sunca

- carnea de vita

- carnea de peste, in special eglefin si ton

- carnea de porc

Alte alimente bogate in vitamina B12 sunt:

- carnea de pasare de curte

- produsele lactate, cum ar fi laptele, branza si iaurtul

- unele produse nutritive din drojdie

- oua

- carnea de miel

In plus, unor tipuri de cereale pentru micul dejun si lapte de soia li se adauga B12.

Specialistii recomanda sa pastrati o dieta echilibrata si sa obtineti suficienti nutrienti inainte de a fi necesar un tratament activ. Simptomele carentei de B12 pot fi evitate cu usurinta prin consumarea unor alimente bogate in B12.

Suplimente cu vitamina B12

Din pacate, exista anumite persoane care nu pot absorbi aceasta vitamina din produsele alimentare si, astfel, sunt nevoite sa ia suplimente. In aceasta categorie sunt inclusi adultii in varsta, pacientii cu anemie pernicioasa si cei cu aclorhidrie sau tulburari intestinale.

Suplimentele cu B12 pot fi administrate pe cale orala sau cu ajutorul unui spray nazal. Cu toate acestea, suplimentele orale nu sunt de ajutor in cazul multor persoane care sufera de deficienta de B12. In aceste circumstante, vitamina poate fi administrata injectabil.

vitamina-b12

Veganii pot lua suplimente pentru a evita deficienta de B12, deoarece acestia nu consuma in mod natural produsele din carne care asigura aportul necesar de B12. Acest lucru este deosebit de important in timpul sarcinii si in timpul alaptarii.

Unele suplimente cu B12 pot fi cumparate din magazinele de produse naturiste, dar si online.

Care sunt testele de identificare a nivelului de B12 in organism?

In majoritatea cazurilor, testul standard de aflare a nivelului de B12 este analiza de sange. Cel mai probabil, medicul va va solicita sa nu mancati sau sa beti timp cu aproximativ 6-8 ore inainte de test.

Interpretarea rezultatelor

Atat nivelurile ridicate, cat si cele scazute de B12 pot indica o anumita problema de baza. Un nivel scazut de B12 poate fi un semn de anemie, un parazit intern si hipertiroidism. Potrivit Medical Daily, nivelurile ridicate de B12 pot creste riscul de cancer.

De asemenea, un nivel mare de B12 poate indica:

- o boala de ficat

- anumite tipuri de leucemie

- diabet

- insuficienta renala

Exista, insa, posibilitatea ca un nivel scazut sau ridicat de B12 sa nu indice alte probleme de sanatate. Majoritatea afectiunilor provoaca simptome suplimentare, altele decat nivelurile anormale ale vitaminei B12.

Care sunt simptomele deficitului de vitamina B12?

Deficitul de vitamina B-12 se produce atunci cand organismul nu primeste suficienta vitamina B12. Aceasta problema poate provoca daune ireversibile si potential grave, in special la nivelul sistemului nervos si al creierului.

Chiar si nivelurile usor mai mici decat cele normale ale cobalaminei pot produce simptome de carenta, cum ar fi confuzie, depresie, probleme de memorie si oboseala. Cu toate acestea, aceste semne nu sunt suficiente pentru a diagnostica deficienta de B12.

Alte simptome ale carentei de vitamina B-12 sunt pierderea poftei de mancare, constipatia si pierderea in greutate. Daca simptomele incep sa avanseze, pot aparea probleme neurologice, cum ar fi amorteala si furnicaturi la nivelul mainilor si picioarelor.

Sugarii cu deficiente de B12 pot avea miscari total neobisnuite, cum ar fi tremuraturi ale fetei, precum si probleme reflexe, iritatii, dificultati de hranire si eventuale probleme de crestere. Aceste simptome pot aparea daca deficienta nu este tratata.

Cei cu deficienta de B12 prezinta un risc serios de leziuni nervoase si cerebrale permanente. Unele persoane cu insuficienta vitamina B12 se pot confrunta cu probleme grave, cum ar fi psihoza, manie si dementa.

Carenta de B12 poate provoca, de asemenea, anemie. Cele mai frecvente simptome ale acestei afectiuni sunt oboseala, respiratia scurta si bataile neregulate ale inimii.

Cei cu deficienta de B12 pot fi, de asemenea, mai predispusi la infectii.

Vitamina B12 - contraindicatii

Aceasta vitamina poate interfera cu anumite medicamente si, in unele cazuri, aceste medicamente pot reduce nivelul de B12 din organism.

Vitamina B12 contraindicatii

Printre exemplele de medicamente care pot interfera cu absorbtia sau utilizarea vitaminei B12 se numara:

- Cloramfenicolul, un antibiotic utilizat pentru tratarea anumitor infectii.

- Inhibitori ai pompei de protoni, cum ar fi omeprazolul si lansoprazolul, care sunt utilizati pentru a trata refluxul acid si ulcerul peptic.

- Antagonisti ai receptorilor H2, cum ar fi cimetidina, famotidina si ranitidina, care sunt utilizati pentru a trata ulcerul peptic.

- Metformina, un medicament utilizat pentru tratarea diabetului.

 

 

Referinte:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/219822

https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-benefits

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB12-Consumer/

https://www.healthline.com/health/vitamin-b12-level

Farmacistul Catena va recomanda:

Benesio Tonico Forte 10 ml, 10 flacoane

Benesio Tonico Forte 10 ml, 10 flacoane

Votat Produsul Anului® 2021 in categoria Suplimente…