Vitamina D3. Beneficii pentru organism

Vitamina D este denumită și vitamina soarelui sau vitamina antirahitică și este absolut necesară pentru buna funcționare a sistemului osos, dar și a întregului organism, rolul său fiind esențial și în alte procese vitale. Vitamina D se găsește în organism sub formă de vitamina D2 (ergocalciferol) si Vitamina D3 (colecarciferol), aceasta din urmă fiind net superioară nevoilor organismului față de vitamina D2.

Rolul vitaminei D3 în organism

Vitamina D3 este esențială în menținerea concentrației normale de calciu în sânge și, implicit, devine esențială pentru sănătatea sistemului osos, a sistemului muscular și a dinților. Practic, vitamina D ajută la fixarea calciului în oase. De asemenea, vitamina D3 participă activ la procesul de diviziune celulară și la absorbția normală a calciului și a fosforului în organism. Un rol mai puțin cunoscut al vitaminei D3, dar extrem de important, este acela de a menține buna funcționare a sistemului imunitar.

Surse de vitamina D3

Vitamina D3 se sintetizează în organism, la nivelul pielii, prin expunerea la razele ultraviolete, adică prin expunerea la soare, însă este important de punctat că se degradează la fel de repede cum se produce. Pentru a sintetiza o cantitate optimă de vitamina D3 în organism este necesar ca un adult să se expună la soare de minim 2 ori pe săptămână, aproximativ 10-15 minute pe zi. Dacă în zilele de vară acest lucru este posibil și convenabil, în restul anului devine aproape imposibil să ne procurăm necesarul de vitamină D3 doar în acest mod și astfel alimentația și suplimentele alimentare devin esențiale.

Aportul de vitamina D3 din alimente

Alimentele bogate în vitamina D3 care nu ar trebui să lipsească din meniul zilnic sunt:

  • lactatele
  • tofu
  • carnea de porc
  • carnea de vită
  • ciupercile
  • gălbenușul de ou
  • peștele, mai ales cel conservat în ulei
  • cerealele
  • uleiul de ficat de cod.

Punctăm că vitamina D3 este o vitamină liposolubilă și pentru ca absorbția ei să se facă eficient avem nevoie de o alimentație bogată în grăsimi vegetale (avocado, nuci, migdale, semințe), dar și în grăsimi animale (de preferință provenite din pește). Cu toate astea, de prea puține ori un adult reușește să-și ia doza necesară de vitamina D3 doar din alimentație, motiv pentru care suplimentele naturiste devin esențiale. Punctăm că necesarul zilnic de vitamina D3 este cuprins între 400 și 800 de UI (unități internaționale), în funcție de vârstă, sex și greutate.

Lipsa vitaminei D3 – Simptome

Carența de vitamina D se resimte în organism sub multe forme, destul de diferite și dificil de clasificat într-o singură direcție. Principalele simptome care atestă o deficiență de vitamina D3 sunt oboseala nejustificată, depresia, durerile de oase și mușchi, însoțite de slăbiciune fizică, durerile articulare, dar și transpirația excesivă, stările de irascibilitate (chiar schimbarea bruscă a stării de spirit). Lipsa de concentrare și apatia pot, de asemenea, să evidențieze o lipsă de vitamina D3 în organism. Conform unor studii relativ recente s-a observat o reală legătură între carența de vitamina D și disfuncția erectilă.

Riscurile și complicațiile cauzate de o deficiență de vitamina D3

Deficiența de vitamină D3 în organism, în timp, poate conduce la apariția unor complicații majore de sănătate. Printre cele mai importante riscuri ale carenței vitaminei D3 se numără:

  • rahitismul, afecțiune care apare la copii
  • osteomalacia, afecțiune care presupune înmuierea oaselor la adulți
  • osteoporoza, afecțiune care presupune demineralizarea oaselor și se manifestă la femeile care intră la menopauză
  • parodontoza, afecțiune care conduce la pierderea dinților
  • psoriazisul
  • depresia severa
  • oboseala cronică
  • Alzheimer și demența
  • astmul bronșic
  • bolile cardiovasculare
  • preeclampsia
  • problemele de fertilitate
  • diabetul
  • boala Hashimoto (tiroidita autoimună)
  • imunitatea scăzută

 

Diagnosticarea deficitului de vitamină D3

Pentru a diagnostica corect deficitul de vitamină D3 este necesar un test de sânge. Acesta poartă numele de 25-OH-vitamina D și se poate solicita medicului pe lângă analizele uzuale de sânge. Un rezultat care indică o concentrație de vitamina D mai mică de 20 ng/ml arată un deficit de vitamina D în organism.

Cauzele deficitului de vitamină D3

Carența vitaminei D3 în organism poate avea numeroase cauze, motiv pentru care le vom împărți în trei mari categorii:

  • Carența de vitamina D3 poate fi urmare a unei boli: obezitatea, boala Chron, boala celiacă, fibroza chistică.
  • Factorii de mediu pot influența concentrația de vitamina D3: când soarele nu este pe cer, îndeosebi în sezonul rece, crește riscul de a avea deficit de vitamina D3.
  • Factori externi care pot influența absorbția vitaminei D3:

- vârsta – odată cu înaintarea în vârstă capacitatea de asimilare a vitaminei D scade

- menopauza

- stresul – nivelul ridicat de cortizol (hormonul stresului) scade concentrația de vitamina D3 din organism

- culoarea pielii – persoanele cu pielea închisă la culoare nu sintetizează la fel de bine vitamina D3

- alergii și afecțiuni ale pielii – persoanele care nu au voie să se expună la soare se pot confrunta cu carență de vitamina D3

- alimentația dezechilibrată și nesănătoasă poate afecta concentrația de vitamina D3 din organism.

Beneficiile vitaminei D3 pentru organism

Vitamina D3 este benefică bunei funcționări a sistemului imunitar, a sistemului nervos, osos și muscular.

  • Sistemul imunitar. Vitamina D3 ajută la activarea celulelor B, celulelor T și a celulelor antigen, reducând, totodată, nivelul de citokine. Lipsa vitaminei D3 crește riscul de apariția a bolilor autoimune.
  • Sistemul nervos. Vitamina D3 susține procesele cognitive și funcțiile cerebrale, iar carența sa este relaționată cu apariția sclerozei multiple, de asemenea o afecțiune autoimună. Vitamina D3 susține capacitatea de concentrare și memorare și are rol în prevenirea depresiei, fiind strâns relaționată cu starea de spirit și buna dispoziție.
  • Sistemul osos. Principalul beneficiu al vitaminei D3 este acela de a asigura absorbția și transportul calciului și a fosforului în organism. Astfel, vitamina D3 contribuie la menținerea densității osoase, la creșterea rezistenței oaselor, a dinților, prevenind fracturile și apariția osteoporozei sau a artritei reumatoide, de asemenea o boală autoimună.
  • Sistemul muscular. Vitamina D3 este esențială în menținerea sănătății mușchilor. Aceasta previne spasmele musculare și oferă rezistență mușchilor.

 

Alte beneficii ale vitaminei D3

Vitamina D3 contribuie la prevenirea unor forme de cancer precum cancerul de colon, cancerul de sân, cancerul de prostată sau cancerul ovarian. Totodată, vitamina D3 este esențială pentru menținerea sănătății inimii și, implicit, a sistemului cardiovascular și joacă rol important în fertilitate, fiind implicată în producerea hormonilor sexuali.

Vitamina D3 și rolul său pentru bebeluși

Dacă mama suferă de carență de vitamina D3, implicit aceasta nu va fi prezentă în laptele matern, iar bebelușul se poate confunta cu rahitism. Lipsa de vitamina D3 din alimentația copiilor conduce la deformări ale oaselor, în special ale oaselor membrelor inferioare. Din acest motiv, atât înainte de a rămâne însărcinată, cât și pe parcursul sarcinii și în timpul alăptării, mamele trebuie să-și asigure aportul constant de vitamina D. În plus, pentru copii, vitamina D3, ajută atât la dezvoltarea corectă a scheletului, cât și la dezvoltarea cognitivă și mentală.

Cum se administrează vitamina D3

Vitamina D3 se poate administra în doze diferite, conform cu recomandările medicului. Pentru a suplini carența, în cazul adulților se recomandă un aport zilnic de 2000 UI vitamina D3, iar în cazul bebelușilor este recomandat un aport zilnic de 400 UI vitamina D3, de preferat sub formă de picături. Pe lângă o alimentație sănătoasă și echilibrată, recomandarea noastră este Naturalis Vitamina D3 2000 UI. Acesta este un supliment alimentar care asigură doza necesară de vitamina D3 pentru menținerea sănătății întregului organism. Se administrează un comprimat pe zi, de preferat după masa principală.