Informatii complete despre saptamana 17 de sarcina

Data publicarii: 26 februarie 2021

saptamana-17-sarcina

In saptamana 17 de sarcina, pe sub pielea bebelusului incep sa apara primele semne de grasime corporala, in timp ce muschii continua sa se dezvolte. In acelasi timp, tu ai putea sa incepi sa resimti cateva dureri noi sau congestii nazale. In acest moment, fatul este de marimea unei pere.

 

Cuprins:

Bebelusul tau in saptamana 17 de sarcina

Corpul tau in saptamana 17 de sarcina

Sfaturi pentru saptamana 17 de sarcina

 

Bebelusul tau in saptamana 17 de sarcina

In saptamana 17 de sarcina, fatul are aproximativ 13,5 centimetri, masurat de la crestet pana la sezut. De asemenea, inaltimea medie a unui bebelus de la crestet pana la calcaie este de aproximativ 19 centimetri.

Fata de saptamana 16, micutul a acumulat si in greutate si cantareste acum aproximativ 140 de grame.

In plus, inima bebelusului este acum controlata de creier, asa ca nu vor mai aparea batai aleatorii. De asemenea, cordul micutului va produce 140-150 de batai pe minut - aproximativ de doua ori mai mult decat tine.

Isi face loc pe sub piele tesutul adipos

Incepand cu saptamana 17 de sarcina, bebelusul produce tesut adipos, cunoscut mai popular drept grasime. Primele locuri in care apar celulele adipoase sunt fata, gatul si abdomenul. Apoi, grasimea incepe sa se acumuleze pe umeri, spate, brate, picioare si piept. Tesutul adipos este foarte important pentru organism pentru ca stocheaza energia, izoleaza corpul si protejeaza organele.

Muschii si oasele mai puternice

Bebelusul tau creste mai mare si mai puternic pe masura ce muschii si oasele continua sa se dezvolte si sa se maturizeze.

Cel mic incepe sa-si suga degetul

Aceasta saptamana vine cu o premiera: in timpul ecografiei ai putea observa cum micutul isi suge degetul sau bea lichid amniotic. Fatul isi va perfectiona aceasta tehnica de a-si suge degetul pe masura ce saptamanile trec. Cu toate acestea, miscarea de a-si suge degetul si inghitirea lichidului amniotic vor fi mai bine coordonate abia in preajma saptamanilor 32-34 de sarcina. In plus, reflexul de supt nu se definitiveaza decat in jurul saptamanii 36 de sarcina.

Cordonul ombilical si placenta

Cordonul ombilical si placenta sunt in continua dezvoltare. Cordonul ombilical devine din ce in ce mai gros si mai lung pentru a hrani cat mai bine bebelusul, in timp ce placenta se extinde si creste circulatia pentru ca micutul sa fie alimentat cu nutrienti si oxigen.

Se formeaza amprentele

Aceasta este una dintre cele mai concludente dovezi ca bebelusul este cu adevarat unic, de parca ai mai avea nevoie de astfel de dovezi! Pana saptamana urmatoare, pielea de pe varfurile degetelor de la maini si de la picioarele bebelusului vor fi ”asezonate” cu cercuri si linii complet individuale, cunoscute drept amprente.

Corpul tau in saptamana 17 de sarcina

In timp ce al doilea trimestru este in plina desfasurare, te poti numara printre norocoasele pline de energie si fara simptome. Sau poti experimenta unele neplaceri frecvente, cum ar fi arsuri stomacale, sangerari nazale si gingivale sau dureri de cap. Printre simptomele care pot aparea in saptamana 17 de sarcina se numara durerile minore si congestia nazala.

sarcina-saptamana-17

Pot aparea durerile pelvine si lombare

Printre cele mai frecvente probleme in sarcina care pot aparea in aceasta perioada sunt durerile de spate si durerile pelvine. Acestea sunt cauzate de uterul aflat in plina dezvoltare, de intinderea muschilor si de schimbarile hormonale. Potrivit studiilor, aproximativ doua din trei femei insarcinate se confrunta cu dureri lombare, iar una din cinci cu dureri pelvine.

Congestie nazala

O alta neplacere a sarcinii care isi face aparitia de obicei in al doilea trimestru este rinita de sarcina sau nasul infundat in timpul sarcinii. Aproximativ 39% dintre femeile insarcinate sunt afectate de congestia nazala in sarcina, cele mai multe cazuri aparand intre saptamana 13 si saptamana 21 de sarcina.

Specialistii nu au descoperit cauza problemei, dar cresterea volumului de sange si a hormonilor poate stimula glandele mucoase sa creasca productia de secretii, lucru care duce la infundarea nasului si la episoade de stranut. Din aceasta cauza poate aparea si sforaitul, insa este o chestie temporara.

Sfaturi pentru saptamana 17 de sarcina

Medicii recomanda sa mananci in continuare alimente hranitoare, sa bei multe lichide si sa te odihnesti cat mai bine. De acum poti sa gasesti si o activitate fizica sigura de care sa te bucuri si care sa-ti amelioreze eventualele neplaceri fizice.

Cum poti trata congestia nazala

Daca stranuti des si ai nasul infundat, poti:

- incerca un spray sau picaturi cu apa salina

- folosi un umidificator in casa

- folosi o banda nazala pe nas pentru o respiratie usoara

- dormi cu capul ridicat folosind o perna sau doua in plus

- evita polenul, acarienii de praf si fumul de tigara

Daca aceste metode nu dau roade, ia legatura cu medicul pentru ca infundarea nasului poate fi cauzata de anumite afectiuni, cum ar fi raceala, alergiile sau sinuzita. Medicul poate prescrie un antibiotic sau un alt medicament care sa-ti amelioreze simptomele.

Combaterea durerilor de spate si pelvine

Durerile de spate si pelvine pot sa se agraveze pe masura ce sarcina avanseaza. Pentru a ameliora disconfortul:

- poti face cateva exercitii pentru a-ti intinde si intari muschii

- evita sa stai prea mult timp in picioare

- poarta o centura pentru spate si abdomen

- ridica lucrurile impingand in picioare; nu te apleca din talie, indoaie-ti genunchii, pastrand spatele drept.

- poarta pantofi confortabili si evita tocurile inalte.

Exercitii fizice prenatale

Exercitiile fizice te pot ajuta sa previi si sa ameliorezi durerile usoare pelvine si de spate, cu toate ca exista multe alte motive pentru a face sport in timpul sarcinii. Exercitiile fizice te ajuta sa-ti pastrezi o greutate sanatoasa, sa reduci riscul de diabet gestational, riscul de nastere prin cezariana si te ajuta sa te refaci mai repede dupa nastere.

Inainte de a incepe un nou program de exercitii fizice, discuta cu medicul. Exercitiile prenatale care pot fi efectuate in siguranta in timpul unei sarcini sanatoase si cu risc scazut sunt:

- exercitiile aerobice

- dansul

- yoga prenatala

- miscarile de intindere (stretching)

- inotul

- mersul pe jos

In timp ce faci miscare, hidrateaza-te bine si evita supraincalzirea.

 

 

Referinte:

https://www.verywellfamily.com/17-weeks-pregnant-4159005

https://www.whattoexpect.com/pregnancy/week-by-week/week-17.aspx

https://www.pampers.com/en-us/pregnancy/pregnancy-calendar/17-weeks-pregnant