Excesul de sare in organism. Cum ne afecteaza sanatatea?

Data publicarii: 24 octombrie 2016

Excesul de sare in organism este in prezent un subiect extrem de controversat, aportul extra de sare fiind considerat factor determinant al multor probleme de sanatate. Cu toate ca dezbaterile asupra acestui subiect nu au ajuns inca la un rezultat clar, se recomanda, in continuare, un consum responsabil de sare. Din pacate, este destul de greu sa masuram cantitatea de sare pe care o ingeram. Daca atunci cand gatim evitam sa punem sare sau punem cu moderatie, iata ca problema se ridica la alimentele cumparate din comert, fie ca vorbim de semipreparate, fie de celelalte. Conform mai multor studii, oamenii consuma de doua ori mai multa sare decat are nevoie organismul in mod normal.

Cum stii ca mananci prea multa sare?

Fara doar si poate, primul si cel mai grav simptom este hipertensiunea arteriala, insa, daca esti tanar, poti sa nu observi acest aspect. Tine cont ca setea excesiva este un prim simptom care trebuie sa te alarmeze. Daca ai prea multa sare in organism, acesta va solicita apa pentru a dizolva sodiul in exces. Balonarea este un alt simptom care poate traduce un exces de sare in corp. De asemenea, un alt semnal de alarma sunt arsurile la urinare dar si petele albe care raman pe suprafata pielii in urma apasarii sau strangerii.

Cat este de daunatoare sarea in cantitati mari?

Sarea ingerata in cantitati mari devine periculoasa, in primul rand pentru presiunea sangvina, fiind considerata o cauza importanta a hipertensiunii arteriale. In acest context, sarea se face vinovata si de aparitia bolilor cardiovasculare, de exemplu a insuficientei cardiace, si a accidentului vascular cerebral. De asemenea, medicii coreleaza excesul de sare cu colesterolul marit, edemul si afectiunile la rinichi, in special a insuficientei renale, cu atat mai mult cu cat rinichii sunt responsabili de reglarea nivelului de sodiu din corp. Totodata, consumul in exces de sare mareste pierderea calciului prin urina ceea ce, in timp, conduce la carente si la fragilizarea oaselor, ceea ce se va traduce, odata cu inaintarea in varsta, prin dezvoltarea osteoporozei.

Cum putem reduce consumul de sare?

Pentru a reduce aportul de sare din organism, pe langa micsorarea cantitatii pe care o adaugam in mancare, este important sa renuntam sau sa consumam cu moderatie alimentele de tip fast-food si alimentele procesate. Tineti cont ca o cantitate mare de sare se afla in mezeluri, muraturi, masline, supe instant si conserve. Pe de alta parte, mareste consumul de fructe si legume in stare cat mai naturala. De asemenea, sarea poate fi cu succes inlocuita cu anumite condimente ca usturoiul, ceapa, piperul, ardeiul iute, boiaua, foile de dafin, menta, oregano, rozmarinul sau busuiocul. Un sfat eficient este gatirea la abur, fierberea sau inabusirea alimentelor − in acest fel, acestea isi pastreaza mult mai bine savoarea, iar tu vei resimti mai putin acut nevoia de sare. Painea, un aliment indispensabil pentru multe persoane, contine o cantitate mare de sare si se recomanda, intr-un astfel de regim, sa fie pregatita in casa.

Text: Madalina Manole