Balonare? Iată cum o poți evita!

Balonarea, denumită în termeni medicali meteorism abdominal, este o manifestare neplăcută care provoacă disconfort general și se poate manifesta atât la adulți, cât și la copii. Balonarea este frecvent întâlnită, fiecare persoană confruntându-se la un moment dat cu acest simptom, și poate fi rezultatul unui stil de viață dezechilibrat, dar și un semn al unei afecțiuni mai grave.

Ce este balonarea?

Balonarea este un simptom care apare în urma acumulării de gaze în intestine și poate fi însoțită de crampe abdominale și senzație generală de disconfort. Balonarea determină mărirea în volum a abdomenului și are impact nu doar de ordin estetic, ci afectează și starea de spirit.

Balonarea - cauze

Balonarea poate avea la bază o serie de cauze. Balonarea se instalează cu precădere după masă, dacă a fost o masă copioasă sau dacă alimentele consumate nu sunt tolerate de stomac. De asemenea, alimentația dezechilibrată și nesănătoasă, stresul, oboseala și dereglările hormonale pot sta la baza apariției balonării. Pe de altă parte, punctăm că balonarea poate fi simptom al unei afecțiuni serioase, motiv pentru care nu trebuie trecută cu vederea dacă se repetă și devine constantă.

Balonarea – simptome

Balonarea este însoțită de o serie de simptome neplăcute ca senzația de stomac umflat și tare, presiune abdominală, meteorism, flatulență, eructații, greață, diaree sau constipație. Deseori este acompaniată de dureri de stomac și poate conduce la lipsa poftei de mâncare. Balonarea poate apărea, cu precădere, după masă.

Alimente care provoacă balonare

Balonarea poate apărea ca urmare a incapacității pe care o are organismul de a digera anumite alimente, ca urmare a unor intoleranțe alimentare, iar cele mai des incriminate alimente care provoacă balonare sunt cele care conțin gluten, adică pâinea, pastele și cerealele, cele care conțin lactoză, regăsită în produsele lactate, cele care conțin fructoză, componentă a fructelor, și cruciferele, categorie din care fac parte conopida, broccoli, varza, gulia, sparanghelul. De asemenea, leguminoasele, în special fasolea și mazărea, sunt responsabile de apariția balonării, dar și alte alimente ca ceapa, usturoiul, băuturile acidulate și dulciurile care au în compoziție sorbitol, cel mai bun exemplu fiind bomboanele.

Balonarea după masă: prevenție

Pentru a preveni balonarea după masă este foarte important să se consume cantități mai mici de hrană și să se mestece bine, până ce devin pastă. Punctăm că persoanele care mănâncă în grabă înghit mult aer și ulterior se pot balona, asemenea persoanelor care consumă băuturi acidulate în timpul mesei. Este important de observat care sunt alimentele care provoacă balonare pentru a fi scoase din meniu sau consumate în cantități mai mici. În unele cazuri, alimentele în sine nu provoacă balonare, ci combinația lor. Legumele pot fi responsabile de balonare dacă sunt consumate crude, motiv pentru care este de preferat ca acestea să fie gătite la abur, la cuptor sau prin fierbere.

Stresul cauzează balonare

Balonarea cauzată de stres este mai greu de stăpânit decât balonarea cauzată de alimentație. Pe de o parte, stomacul are un sistem nervos propriu interconectat cu sistemul nervos central, iar starea de stres, depresia, anxietatea îl pot afecta direct. Pe de altă parte, în momentele în care suntem stresați, respirația se accelerează și implicit inspirăm mai mult aer, parte din el ajungând în stomac. Un bun remediu pentru a combate balonarea cauzată de stres este reprezentat de tehnicile de respirație care ajută în detensionare și relaxarea organismului.

Balonarea si dereglările hormonale

Dereglările hormonale au o strânsă legătură ci apariția balonării. Îndeosebi femeile, în preajma menstruației, se confruntă cu balonare, însă și menopauza și sarcina pot favoriza apariția balonării. Pe de altă parte, anumite medicamente și tratamente hormonale pot avea ca efect secundar balonarea.

Balonarea în sarcină

Femeile însărcinate sunt mai predispuse apariției balonării atât din cauza schimbărilor hormonale care apar în sarcină, cât și din cauza faptului că pofta de mâncare crește și astfel determină viitoarele mămici să mănânce mai mult și mai des.

Balonarea la copii

Balonarea poate să apară la orice vârstă, însă cei mai predispuși sunt copiii din cauza faptului că sistemul lor digestiv nu este pe deplin format și transportul gazelor se face deficitar. În plus, copiii prezintă risc crescut de balonare și ca urmare a reprizelor de plâns, când pot înghiți cantități mari de aer care ajung în stomac.

Afecțiuni care pot provoca balonare

În categoria afecțiunilor care pot provoca balonare, cel mai des se regăsesc indigestia, refluxul gastrointestinal și intoleranțele alimentare. De asemenea, cancerul ovarian (dacă balonarea este însoțită de durere abdominală), obstrucția intestinală, sindromul premenstrual, boala celiacă, boala hepatică, insuficiența pancreatică, gastroenterita virală, hernia hiatală, sindromul colonului iritabil, chisturile ovariene, endometrioza, boala Crohn și infectia cu E. Coli pot provoca balonare, iar în aceste cazuri consultul medicului de specialitate devine obligatoriu.

Când este necesară vizita la medic

Dacă balonarea este constantă, se întinde pe mai multe zile, și s-au exclus cauzele alimentare, atunci este indicată o vizită la medic. Cazurile care necesită intervenție de urgență sunt acelea în care balonarea este însoțită de sânge în scaun, vărsături, sânge în vomă sau diaree și constipație care persistă mai mult de trei zile. De asemenea, dacă balonarea este însoțită de o scădere în greutate și o senzație continuă de sațietate, chiar și în lipsa hranei, este necesar un consult amănunțit.

Tratament pentru balonare

Tratamentul contra balonării ține strict de cauza care stă la baza apariției acesteia. Dacă este vorba de o afecțiune serioasă implicată, atunci doar medicul va decide schema de tratament adecvată, însă dacă este vorba de celelalte cauze, care, de altfel, sunt și cele mai comune, atunci există tratament cu medicamente și pastile pentru balonare, dar și o serie de remedii naturiste pentru balonare.

Medicamente pentru balonare

Medicamentele pentru balonare au rolul de a ameliora simptomele și de a favoriza eliminarea gazelor din intestine. Astfel, sunt recomandate pastile pentru balonare antispastice, cu rol în combaterea crampelor musculare și reducerea disconfortului abdominal, și pastilele pentru balonare antiacide, cu rol în reducerea hiperacidității gastrice. Alte medicamente extrem de eficiente în reducerea balonării sunt laxativele, pentru că favorizează tranzitul intestinal și, implicit, flatulența, dar și probioticele și prebioticele, acestea având rol în reechilibrarea microflorei intestinale. Recomandarea noastră este Gastrocalmin de la Naturalis, un supliment alimentar deosebit de eficient în tratarea balonării și a stărilor care însoțesc excesele alimentare. Acesta poate fi administrat imediat după masă sau ori de câte ori este nevoie, contribuind la menținerea confortului digestiv, la susținerea funcțiilor normale ale tractului gastrointestinal și la funcționarea normală a enzimelor digestive. Cu măsură, acest tratament pentru balonare este indicat și femeilor însărcinate.

Remedii naturiste în caz de balonare

Cel mai eficient remediu naturist în cazul balonării este cărbunele medicinal. Acesta se poate procura doar de la farmacie, este realizat exclusiv din plante și are efecte remarcabile în absorbția gazelor intestinale și combaterea flatulenței. De asemenea, masajul abdominal și compresele calde ținute pe abdomen pot combate simptomele balonării. Persoanele care se confruntă deseori cu balonare pot apela cu încredere la remediile din zona fitoterapiei, dar și la reflexoterapie și acupunctură. Reflexoterapia constă în masarea în talpă sau palmă a zonei care corespunde stomacului și intestinelor și rezultatele sunt foarte apreciate.

Ceaiuri pentru balonare

Există o serie de ceaiuri pentru balonare cu efect remarcabil pe termen lung. Nu este chiar plăcut să fie consumate atunci când balonarea este deja instalată deoarece este un plus de lichid care ajunge în stomac, însă pot fi consumate înainte de masă sau oricând în timpul zilei, mai ales dimineața. Ceaiurile pentru balonare cu rezultate bune sunt ceaiul de ghimbir (combate rapid balonarea prin stimularea puternică a digestiei), ceaiul de mușețel (reduce aciditatea gastrică și flatulența), ceaiul de fenicul (îmbunătățește digestia atunci când aceasta este provocată de alimente grase sau picante), ceaiul de lemn-dulce (combate aciditatea și are acţiune antiinflamatoare), ceaiul de păpădie și cel de anghinare (au rol în susținerea funcției hepatobiliare). Alte ceaiuri care combat balonarea sunt ceaiul de mentă, ceaiul de busuioc, ceaiul de chimen și ceaiul de pătrunjel.

Dieta contra balonării

Balonarea poate fi combătută prin adoptarea unei diete echilibrate și sănătoase. Astfel, este indicat a se elimina din meniu alimentele care provoacă balonare (și care pot diferi de la persoană la persoană) și creșterea consumului de proteine (carne slabă, legume, orez) și de fibre, însă nu fibre obținute din legume bogate în amidon. De asemenea, introducerea în meniu a grăsimilor sănătoase, obținute din nuci, ulei de pește, ulei de cocos sau ulei de măsline, și consumul de cereale fără gluten (orez, mei, quinoa, tapioca) au efect benefic asupra digestiei. De evitat grâul, laptele de vacă, porumbul, drojdia și citricele.

Reguli esențiale contra balonării

Este important ca mesele să fie regulate, de preferat a se mânca puțin și des, minim trei mese pe zi și maxim cinci mese pe zi, iar ultima masă, cina, să fie luată cu aproximativ trei ore înainte de culcare. Totodată, este recomandat ca alimentele să fie mestecate lent și să se evite consumul băuturilor, inclusiv al apei, în timpul și imediat după masă. Punctăm că lichidele reci pot fi responsabile de apariția balonării pentru că stomacul depune efort suplimentar pentru a le aduce la temperatura corpului, fapt ce poate îngreuna digestia. Pe de altă parte, mișcarea fizică este deosebit de importantă în combaterea balonării și reglarea tranzitului intestinal. Se recomandă minim 30 de minute de sport pe zi sau, cel puțin, de plimbare ușoară în natură. Plimbările după masă sunt extrem de eficiente în prevenirea acumulării de gaze în stomac și, în plus, stimulează procesul de digestie. Medicii și nutriționiștii atrag atenția că guma de mestecat poate fi vinovată în unele cazuri de balonare pentru că favorizează înghițirea aerului.