Tot ce trebuie să știi despre imunitate

Imunitatea reprezintă capacitatea organismului de a se apăra de virusuri, bacterii și orice alți agenți patogeni din mediul exterior responsabili de apariția bolilor. Sistemul imunitar are un rol foarte complex și este principalul responsabil de menținerea sănătății și integrității organismului. Persoanele cu imunitate slăbită sunt vulnerabile și se pot îmbolnăvi mult mai ușor, iar durata de recuperare după o afecțiune crește. Mediul toxic în care trăim și stilul de viață actual pot afecta imunitatea organismului, de aceea este bine să știm că există o serie de tehnici și alimente pentru imunitate care pot crește remarcabil capacitatea proprie de apărare a organismului.

Ce este imunitatea?

Imunitatea este cea mai de preț funcție a sistemului imunitar în menținerea sănătății întregului organism. Imunitatea este responsabilă nu numai cu anihilarea microorganismelor responsabile cu îmbolnăvirea, ci și cu evitarea reacțiilor alergice și cu menținerea în frâu a bolilor autoimune. De-a lungul timpului s-a observat că imunitatea joacă un rol extrem de important inclusiv în încetinirea procesului de îmbătrânire.

Tipuri de imunitate

Imunitatea este de două feluri: imunitate înnăscută și imunitate dobândită. Dacă cu prima formă ne naștem și are componentă genetică, imunitatea dobândită este cea pe care o formăm de-a lungul vieții, în special în primii ani, atunci când, de altfel, intrăm în contact întâia dată cu agenții patogeni din mediu. Totodată, putem interveni prin stil de viață, prin alimente și suplimente asupra imunității dobândite și o putem întări. Aceasta se poate obține și în mod artificial prin vaccinare sau prin expunerea controlată a persoanei la anumite virusuri cu scopul de a reduce riscul unor posibile complicații ulterioare ale anumitor boli.

Cum acționează sistemului imunitar

Sistemul imunitar acționează prin depistarea agenților străini care intră în contact cu organismul și crearea anticorpilor specifici pentru anihilarea lor. Este foarte important de punctat că sistemul imunitar memorează antigenul și la următorul contact cu acesta răspunsul imun este unul prompt și rapid. Sistemul imunitar este extrem de complex și format din mai multe componente: de la celulele albe, care constituie prima linie de apărare a organismului, și până la timus, ganglionii limfatici, amigdalele, limfa, splina, apendice și componente ale sistemului gastrointestinal și respirator. Măduva osoasă are un rol extrem de important deoarece ea este cea care produce celulele albe indispensabile unei imunități puternice.

Când se formează imunitatea la copii

Imunitatea la copii este, în general, scăzută pentru că sistemul lor de apărare nu este pe deplin dezvoltat, cel puțin nu până la vârsta de aproximativ 10-12 ani. Nou-născuții sunt protejați de anticorpii maternali, însă odată ce aceștia încep să scadă, între 3-6 luni, va crește riscul îmbolnăvirilor. Însă, întocmai contactul cu virusurile are capacitatea de a întări imunitatea copiilor. La sugari și preșcolari se consideră că un număr de 6-8 răceli pe an este absolut normal, în schimb la adulți numărul se reduce la 4 astfel de episoade.

Imunitate scăzută – cauze și factori de risc

Imunitatea scăzută are mai multe cauze și poate fi efectul unor boli grave ca SIDA, cancer sau tratamente agresive, așa cum sunt cele de chimioterapie. Însă, acestea sunt cazuri excepționale, iar dacă le înlăturăm, cauzele care conduc la o imunitate slăbită sunt strict legate de stilul de viață. Alimentația dezechilibrată și nesănătoasă, sedentarismul, lipsa somnului și mediul poluat în care trăim sunt principalii factori incriminați în scăderea imunității, la care se adaugă stresul, acesta din urmă având capacitatea de a suprima întocmai activitatea celulelor albe.

Care sunt simptomele în caz de imunitate scăzută

Imunitatea poate fi evaluată prin teste de sânge comune, hemoleucograma si imunograma, însă există simptome clare care atestă că o persoană are imunitatea scăzută. Oboseala accentuată, infecțiile recurente, răcelile frecvente, reacțiile alergice dese, vindecarea greoaie a rănilor, inflamarea ganglionilor limfatici sunt doar câteva din semnele unui sistem imunitar slăbit. De asemenea, infecțiile urinare dese, episoadele frecvente de herpes și diareea cronică atrag atenția că imunitatea este scăzută.

Ce alimente trebuie să consumi pentru imunitate

Există o serie de alimente care pot crește imunitatea organismului în mod natural și care ar trebui să facă parte din meniul zilnic al oricărei persoane, cu atât mai mult în sezonul rece, atunci când imunitatea este scăzută.

- Usturoiul. Usturoiul este cel mai puternic antibiotic natural. Acesta conține alicină, un compus sulfuros care are rol în distrugerea virusurilor, bacteriilor și ciupercilor și, în plus, stimulează fluxul de enzime digestive. Dacă mirosul său poate fi deranjant, există în farmacii suplimente pentru imunitate pe bază de usturoi care pot fi administrate cu ușurință.

- Echinaceea. Echinaceea este considerată a fi un adevărat vaccin natural pentru întărirea imunității. Aceasta poate fi administrată sub formă de tinctură sau sub formă de pastile și ceaiuri, suplimente pentru imunitate care pot fi luate, de asemenea, din farmacii. Echinaceea protejează organismul împotriva infecțiilor respiratorii, combate oboseala și contribuie la vindecarea rapidă a rănilor și afecțiunilor pielii. De asemenea, are calități imunomodulatoare, antiseptice, depurative, este antifebrilă, antivirală și antibacteriană, fiind benefică pentru a scurta perioada de convalescență.

- Produsele apicole. Mierea, propolisul, polenul și orice alt produs provenit de la albine sunt un excepțional tratament natural pentru creșterea imunității. Acestea conțin toți nutrienții necesari organismului pentru a face față în lupta cu bolile, având rol de antibiotic natural. În plus, dincolo de efectele imunostimulatoare puternice, produsele stupului oferă și o energie remarcabilă organismului.

- Cătina. Cătina este pe primul loc în topul alimentelor pentru imunitate care conțin cea mai mare cantitate de vitamina C, dar și vitamina E. Cătina, asemenea măceșelor, poate fi consumată ca atare, prin combinația cu miere, sau sub formă de ceai.

- Ardeiul iute. Ardeiul iute conține vitamina A, un antioxidant cu puternic rol imunostimulator și care, în plus, are rolul de a stimula digestia și, implicit, metabolismul.

- Ghimbirul. Ghimbirul, consumat ca atare sau sub formă de ceai, este deosebit de eficient în prevenirea și tratarea răcelilor. Acesta conține gingerol, un compus care stimulează puternic sistemul imunitar.

- Citricele. Citricele, dar și fructele în general, conțin o mare cantitate de vitamina C și alți antioxidanți cu rol în întărirea imunității. Lămâia, afinele și kiwi ocupă primul loc în topul preferințelor, dar și în topul alimentelor cu cea mai mare cantitate de vitamina C și antioxidanți conținută.

- Scorțișoara. Nu multă lume este conștientă de puterile binefăcătoare ale acestui condiment parfumat. Scorțișoara conține foarte mulți antioxidanți care întăresc sistemul imunitar, dar are și rolul de a reduce aciditatea gastrică și de a preveni coagularea sângelui. De asemenea, scorțișoara ajută la stabilizarea zahărului din sânge, la prevenirea diabetului de tip 2 și luptă împotriva colesterolului rău.

- Curcuma. Curcuma sau turmericul este un condiment folosit de secole în medicina naturistă. Acesta conține curcumină, un antiinflamator natural care are marea capacitate de a combate infecțiile virale. Poate fi adăugat în mâncăruri, dar poate fi consumat și ca atare, amestecat cu miere.

- Strugurii negri. Strugurii negri și, în general, fructele și legumele de culoare închisă conțin resveratrol, un antioxidant puternic care are lor inclusiv în combaterea îmbătrânirii premature a celulelor. 

- Alte alimente pentru imunitate care contribuie substanțial la creșterea rezistenței organismului sunt iaurtul, grație bacteriilor benefice care susțin flora intestinală, ouăle fierte și carnea roșie, grație proteinelor și mineralelor din componență ca fierul, zincul, cromul, seleniul, sucul de sfeclă și urzicile, care curăță sângele de toxine, dar și peștele, grație conținutului ridicat de acizi grași Omega.

Suplimente pentru imunitate

Dincolo de introducerea în meniul zilnic a alimentelor pentru imunitate, se recomandă administrarea suplimentelor pentru imunitate, în special în sezonul rece, atunci când și riscul contactării virusurilor este mult mai mare. Acestea se pot procura din farmacii și au la bază, în majoritatea cazurilor, substanțele active descrise mai sus. Avantajul administrării suplimentelor pentru imunitate este acela de a-i oferi organismului un cocktail de vitamine, minerale și antioxidanți întocmai în concentrația necesară pentru întărirea imunității.

Alte metode de creștere a imunității

- Odihna. Odihna este cel mai bun aliat al unei imunități puternice. În timpul somnului, organismul se reface, psihicul se relaxează, iar stresul este eliminat. Este necesar, chiar și ca adult, să dormi minim 8 ore pe noapte și să aloci timp necesar relaxării.

- Sportul. Sportul contribuie esențial la creșterea și întărirea imunității. Se recomandă minim 30 de minute de activitate fizică pe zi, însă pentru ca efectele să fie cu adevărat benefice organismului este important să practici un sport care-ți face plăcere și nu pe care-l privești ca pe o povară. Dincolo de rolul imunostimulator, sportul contribuie substanțial la îmbunătățirea sistemului cardiovascular și la eliminarea stresului.

- Sauna. Sauna, indiferent că este umedă sau uscată, este o metodă excepțională de detoxifiere a organismului și este extrem de indicată ca tehnică ajutătoare în procesul de creștere a imunității.

- Aromoterapia. Aromoterapia cu uleiuri esențiale de eucalipt, de mentă, de cimbru, alături de salinoterapie, devine o metodă eficientă în întărirea sistemului imunitar prin curățarea și protejarea căilor respiratorii.

- Masajul. Masajul de relaxare poate fi un bun adjuvant în procesul de creștere a imunității, mai ales că acesta stimulează sistemul limfatic.