Mure: proprietati si beneficii pentru sanatate

Mure: proprietati si beneficii pentru sanatate Mure: proprietati si beneficii pentru sanatate

Ultima actualizare: 23 august 2023

mure

In medicina traditionala si homeopata, consumul de mure este asociat cu numeroase beneficii asupra sanatatii. Acestea se datoreaza in special continutului ridicat in antioxidanti si taninuri, acizi organici, polifenoli, flavonoide, antocianine cu activitate biologic activa, precum si gamei variate de vitamine si substante minerale. Cercetarile indica faptul ca plantele europene de mur sunt folosite datorita proprietatilor lor antimicrobiene, anticancerigene, antidiabetice, sustinand atat alternativele terapeutice ale anumitor afectiuni, cat si preventia si gestionarea simptomelor altora. Consumul de mure asigura un aport exogen semnificativ de antioxidanti naturali.

De-a lungul timpului, nu s-au folosit doar fructele acestui arbust, ci si partile sale vegetale. De exemplu, este cunoscut faptul ca decoctul din radacina de mur este folosit pentru a trata cazurile de dizenterie, cu eficienta ridicata, iar din tulpinile arbustului se prepara ceai pentru tuse convulsiva. De asemenea, sucul de mure se recomanda pentru a trata cazurile de colita, iar ceaiul realizat din radacinile acestui arbust ar putea ameliora durerile din timpul travaliului. In diferite tari, se considera ca mestecarea frunzelor de mur poate ameliora durerile de dinti. Cercetarile efectuate asupra consumului de mure indica faptul ca un aport zilnic de mure sustine sanatatea generala.

Pentru a sprijini functionarea normala a sistemului imunitar si pentru a proteja celulele impotriva stresului oxidativ, farmacistii Catena va recomanda sa folositi Naturalis Vitamina C 500 mg. Acesta este un supliment alimentar sub forma de comprimate masticabile, care au aroma de portocale si care ajuta la reducerea oboselii si a extenuarii. De asemenea, favorizeaza regenerarea formei reduse de vitamina E si contribuie la metabolismul energetic normal.


Despre mure – informatii generale

Murul (Rubus fruticosus) este un arbust peren din familia Rosaceae, care produce mure, fructele de padure delicioase care pot fi consumate intr-o varietate de moduri. Conform datelor istorice, sunt printre cele mai vechi plante medicinale originare in Orient, iar izvoarele istorice ar indica faptul ca erau folosite in scopuri terapeutice inca de pe vremea lui Hippocrate. Multe persoane aleg sa consume mure ca atare, insa pot fi folosite in numeroase moduri. Cu toate acestea, este cunoscut faptul ca prepararea termica a acestor fructe duce la denaturarea proprietatilor avute, foarte multi dintre compusii biologic activi continuti fiind termolabili, sensibili la caldura.

De ce se recomanda consumul de mure?

Consumul de mure ar trebui sa fie parte integranta a unei diete sanatoase, care promoveaza un comportament alimentar bazat pe fructe, legume si alegeri nutritionale atente. Fructele sunt una dintre cele mai accesibile surse de vitamine si substante minerale de care organismul are nevoie pentru a functiona corespunzator. Dincolo de toate acestea, consumul de mure asigura un aport extraordinar de antioxidanti naturali, compusi fitochimici cu proprietati care promoveaza starea de sanatate a organismului, motiv pentru care specialistii sunt de parere ca aceste fructe nu doar ca au potentialul de a preveni anumite afectiuni, ci si de a sustine tratamentul altora.

Specialistii recomanda consumul de mure deoarece:

  • sunt bogate in vitamine si substante minerale;
  • contin antioxidanti naturali care sustin apararea antioxidanta a organismului;
  • au un continut caloric redus;
  • integrate intr-o dieta sanatoasa, sustin lupta impotriva anumitor afectiuni si gestionarea mai eficienta a simptomelor acestora.

Comunitatea stiintifica isi indreapta atentia din ce in ce mai mult asupra alternativelor naturale de terapie a anumitor afectiuni. Ca urmare a unor fenomene tot mai des intalnite, cum ar fi cel de rezistenta la antibiotice, se incearca gasirea unor alternative vegetale pentru a neutraliza activitatea microorganismelor. S-a descoperit ca multe plante contin compusi activi biologic, care au activitate antimicrobiana, sustinand astfel potentialul terapeutic al acestora.

Care sunt beneficiile consumului de mure asupra sanatatii?

Beneficiile consumului de mure sunt multilaterale si se inscriu intr-un registru complex. Totusi, acestea ar trebui sa fie parte integranta a unei diete complete, in care alegerile alimentare sunt facute cu atentie si in conformitate cu necesitatile zilnice ale organismului. In continuare, vor fi prezentate principalele beneficii pe care consumul de mure le are asupra sanatatii.

Sustin integritatea si rezistenta sistemului imunitar

Consumul de mure asigura un aport extraordinar de vitamina C. Vitamina C joaca un rol major in sustinerea sistemului imunitar. Mai mult decat atat, este implicata si in procesul de biosinteza a colagenului, tesutului conjunctiv si in procesul de angiogeneza. Activitatea antioxidanta este una semnificativa, sustinand apararea organismului impotriva radicalilor liberi implicati intr-o gama variata de afectiuni de natura inflamatorie. Stresul oxidativ reprezinta una dintre cauzele principale ale afectiunilor cronice.

Sustin sanatatea tractului gastrointestinal

Consumul de mure asigura un aport eficient de fibre vegetale, esentiale pentru mentinerea unei digestii sanatoase si a integritatii tractului gastrointestinal. O dieta saraca in fibre este asociata cu un risc mult mai crescut de a dezvolta cancer colorectal si simptome gastrointestinale iritante, cum sunt constipatia, balonarea, durerile de stomac. De asemenea, o dieta bogata in fibre poate ajuta la managerierea simptomelor diabetului, prin incetinirea ratei de absorbtie a glucozei, cu imbunatatirea sensibilitatii la insulina a organismului.

Bogate in antioxidanti naturali

Foarte multe studii certifica o asociere directa intre consumul de mure si aportul esential, foarte benefic, de antioxidanti naturali. Antioxidantii sunt esentiali pentru ca organismul sa faca fata stresului oxidativ, neutralizand speciile reactive de oxigen si de azot care au un potential nociv deosebit de mare. Consumul de mure asigura un aport bogat de polifenoli, reducandu-se riscul de a dezvolta boli cu etiologie inflamatorie, cum sunt cancerul, bolile cardiovasculare, diabetul de tip 2. Antocianina, un polifenol gasit in mure, avea activitate antiinflamatorie semnificativa.

murele

Sustin functiile cognitive si integritatea cerebrala

Ca parte a beneficiilor arsenalului antioxidant exogen, ingerat odata cu consumul de mure, mai multe studii fac o corelatie directa intre integritatea cerebrala si aportul adecvat al compusilor cu rol in neutraliza activitatii speciilor reactive de oxigen. Stresul oxidativ cronic poate duce la o serie de tulburari neurodegenerative cum sunt Alzheimerul si Parkinsonul. Studiile sustin ca persoanele care au o dieta bogata in antioxidanti prezinta un risc mult mai scazut de a dezvolta, in timp, astfel de afectiuni.

Sustin sanatatea inimii

Deoarece sunt bogate in antioxidanti si fibre, consumul de mure este excelent pentru a sustine sanatatea inimii. Fibrele sunt esentiale pentru a reduce nivelurile de colesterol LDL, principalul component al placilor de aterom implicate in etiologia aterosclerozei. Se subintelege faptul ca acest consum de mure nu ar trebui sa inlocuiasca o dieta sanatoasa, saraca in grasimi nesanatoase.

Promoveaza sanatatea orala

Consumul de mure a fost asociat si cu o incidenta mai scazuta a afectiunilor cavitatii bucale si dintilor, cum ar fi gingivita, stomatita, probabil ca urmare a proprietatilor antibacteriene si antiinflamatorii ale acestor fructe. De asemenea, extractul de mure poate ajuta atat la prevenirea cariilor si placii bacteriene, cat si la tratarea acestora.

Sustin sanatatea si rezistenta oaselor

Fiind bogate in mangan si vitamina K, despre care se stie ca joaca un rol important in asigurarea sanatatii si rezistentei osoase, consumul de mure asigura un aport adecvat al acestor compusi. De asemenea, vitamina K este importanta si pentru coagularea sangelui, iar manganul joaca un rol-cheie in procesul de biosinteza a colagenului si in vindecarea ranilor.

Modalitati de a consuma murele

Aceste fructe sunt deosebit de versatile, putand fi consumate in mai multe moduri, dar majoritatea persoanelor aleg sa le consume ca atare. De asemenea, pot fi consumate si cu iaurt grecesc sau simplu si cu ovaz, pentru un mic-dejun satios si hranitor. Un alt mod este de a le include in tot felul de smoothie-uri de fructe si legume. Puteti adauga mure si in prajituri si placinte, insa ar trebui avut in vedere ca in urma tratarii termice isi pot pierde din continutul in vitamine si alti compusi cu proprietati biologic active. Cei mai multi specialisti recomanda consumul de mure proaspete, care nu au trecut printr-un proces anterior de tratare termica: astfel, veti avea sansa de a va bucura la maximum de beneficiile asociate consumului acestor fructe.

Modalitati de pastrare si conservare a murelor

Murele pot fi pastrate la frigider pentru o perioada destul de lunga. De asemenea, pentru a va bucura si iarna de aceste fructe, cand nu prea se gasesc disponibile in comert, le-ati putea pune in congelator fara nicio problema. Din mure puteti faci dulceturi sau compoturi delicioase, de care va puteti bucura iarna. Exista si alternativa de a face sirop din aceste fructe, pe care il puteti combina cu apa, pentru a obtine o bautura delicioasa, bogata in antioxidanti naturali.

Surse:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4127818/
  2. https://www.healthline.com/health/benefits-of-blackberries
  3. https://health.clevelandclinic.org/benefits-of-blackberries/
  4. https://www.webmd.com/diet/health-benefits-blackberries
  5. https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-blackberries
  6. https://www.tuasaude.com/en/benefits-of-blackberries/
  7. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322052