Beneficiile lecitinei

Lecitina reprezintă un grup de substanțe grase care se găsește în țesuturile animale și în plante și care contribuie în mod esențial la menținerea sănătății organismului. Lecitina face parte din categoria fosfolipidelor și are rol important în formarea și întreținerea membranelor celulare, iar în corpul uman se găsește în compoziția principalelor organe, creier, ficat, inimă. Dincolo de rolul său remarcabil în îmbunătățirea sănătății, lecitina are și marea calitate de a fi un bun emulgator și de a prelungi durata de viață a alimentelor. Chiar dacă poate fi produsă și de organismul uman, pentru a folosi pe deplin beneficiile lecitinei este necesară suplimentarea sa, fie prin alimentație, aspect destul de dificil, fie prin administrarea suplimentelor cu lecitină.

Tipuri de lecitină

Lecitina este de mai multe feluri, în funcție de alimentul de proveniență. În cele mai multe cazuri, lecitina se obține din soia, cu precădere dacă este vorba de lecitina din suplimentele naturale, însă ea poate fi obținută și din ouă, semințe de floarea soarelui, semințe de bumbac, canola (un hibrid de rapiță) sau din grăsimile animale.

Lecitina – beneficii

Beneficiile lecitinei sunt remarcabile și aceasta poate fi administrată atât adolescenților, cât și persoanelor vârstnice. Lecitina pentru memorie este recunoscută ca fiind esențială, însă beneficiile sale sunt mult mai multe și mult mai complexe.

- Lecitina îmbunătățește funcția cognitivă

Lecitina conține colină, una dintre vitaminele grupului B, cu rol esențial în menținerea integrității membranelor celulare. Colina din lecitină este esențială pentru dezvoltarea normală și sănătoasă a creierului, pentru îmbunătățirea capacității de atenție și de concentrare, pentru dezvoltarea și îmbunătățirea memoriei, fiind implicată și în procesele de coordonare psihică și motorie. De altfel, lecitina este recomandată în perioadele de surmenaj, de oboseală cronică, în perioadele de studiu intens, dar și persoanelor diagnosticate cu Alzheimer sau alte forme de demență. Lecitina pentru memorie este cel mai de preț ajutor în cazul celor care se pregătesc pentru un examen.

- Lecitina reduce colesterolul

Printre beneficiile lecitinei punctăm capacitatea remarcabilă de a reduce colesterolul rău și de a crește colesterolul bun din sânge.

- Lecitina îmbunătățește digestia

Lecitina conține fosfatidilcolină, un compus care se găsește în mod natural în mucoasa gastrointestinală, și care are rolul de a o apăra. Din acest motiv, unul din beneficiile lecitinei este îmbunătățirea digestiei, dar mai ales reducerea simptomelor asociate cu colita ulcerativă. Totodată, lecitina îmbunătățește absorbția digestivă a vitaminelor liposolubile. Conform unor cercetări recente, lecitina este utilă și în procesul de slăbit grație faptului că ajută în dizolvarea grăsimilor și împiedică zaharurile să se transforme și să se depună sub formă de grăsime.

- Lecitina susține imunitatea

Lecitina joacă un rol esențial în susținerea și îmbunătățirea funcției imunitare și devine de un real ajutor în menținerea sub control a bolilor autoimune, în special a diabetului zaharat. Lecitina are capacitatea remarcabilă de a crește numărul de celule albe și limfocite, vitale pentru sistemul imunitar, acestea fiind responsabile cu anihilarea agenților patogeni din mediu care îmbolnăvesc organismul.

- Lecitina protejează ficatul

Un beneficiu al lecitinei mai puțin cunoscut este faptul că aceasta protejează și susține sănătatea ficatului. Lecitina ajută la digestia grăsimilor și împiedică depozitarea acestora la nivelul ficatului, fiind recomandată persoanelor care fac exces de alcool, tutun și cafea.

- Lecitina susține sistemul cardiovascular

Printre beneficiile lecitinei se numără și capacitatea sa de a susține sănătatea sistemului cardiovascular. Pe lângă rolul benefic în reglarea colesterolului, lecitina contribuie și la reglarea presiunii arteriale și a ritmului cardiac, protejează vasele de sânge de depunerea grăsimilor, menține flexibilitatea arterelor și astfel previne eficient bolile cardiovasculare.

- Lecitina susține alăptarea

Un alt beneficiu al lecitinei este că aceasta poate preveni eficient blocarea canalelor de lapte. Această afecțiune se numește mastită și este extrem de dureroasă, iar administrarea suplimentelor cu lecitină poate preveni neplăcerile produse de aceasta în cazul femeilor care alăptează.

Alte beneficii ale lecitinei

Lecitina are beneficii remarcabile în tratarea afecțiunilor vezicii biliare, afecțiunilor hepatice, în tulburarea bipolară, în tratarea anxietății și depresiei, dar și în tratarea eczemei, a dermatitei și chiar a afecțiunilor care implică piele uscată.

Lecitina pentru memorie – recomandări

Persoanele care doresc să ia lecitină pentru memorie trebuie să știe că aceasta va acționa impecabil dacă și stilul de viață este unul adecvat. Astfel, se recomandă odihnă suficientă, minim 7-8 ore pe noapte, dar și deconectarea de la activitățile solicitante psihic, cel puțin o dată la o jumătate de oră, o oră. Cei care învață ar trebui să facă pauză de 10 minute o dată la o jumătate de oră. Plimbările în natură, în aer liber sunt eficiente pentru îmbunătățirea memoriei. Punctăm că lecitina nu crește pofta de mâncare, însă îmbunătățește circulația sângelui, atât la nivel cerebral, cât și periferic, crește tonusul general și motivația, inducând organismului o stare de bine, motiv pentru care nu este recomandat a se administra înainte de culcare, cu minim 4-5 ore.

Alimente care conțin lecitină

Printre alimentele care conțin o concentrație mai mare de lecitină se regăsesc ficatul de vițel și organele animale, în general, carnea roșie, ouăle, soia, germenii de grâu, arahidele, fructele de mare, broccoli, varza de Bruxelles, dar și fasolea.

Cum se administrează lecitina

Lecitina, atunci când este administrată din alimente, nu are contraindicații, însă, pentru administrarea sa din suplimente naturiste, atunci doza recomandată nu trebuie să depășească 5000 mg/zi. Aceste indicații, de obicei, se regăsesc în prospectul suplimentelor, însă poate fi consultat și medicul atunci când se dorește administrarea țintită pentru o anume problemă de sănătate, mai ales dacă aceasta este relaționată cu o problemă cardiovasculară. În cazuri rare, atunci când se depășește dozajul, lecitina poate provoca diaree, greaţă, dureri de stomac, nivel crescut de salivă și senzaţie permanentă de saţietate.

Când este indicată lecitina

Lecitina este indicată în perioadele de stres, de oboseală cronică, de surmenaj, de suprasolicitare fizică și psihică, în perioadele în care este nevoie de concentrare și de acumulare masivă de informații, fiind de un real ajutor pentru îmbunătățirea memoriei. De asemenea, lecitina este un bun adjuvant în tratarea demenței și bolii Alzheimer, a bolii Parkinson, în caz de accident vascular cerebral, dar și în caz de pierderi memorie. Dincolo de beneficiile remarcabile pe care le aduce sistemului nervos, cura cu lecitină este indicată pentru susținerea sănătății sistemului imunitar, a sistemului cardiovascular, a ficatului, dar și în perioadele de alăptare, înainte de a se instala mastita. De asemenea, persoanele anxioase și depresive își pot administra suplimente cu lecitină, de preferat la recomandarea medicului.